torsdagen den 5:e juli 2012

Min uppsats om genrer inom barnböcker + anmärkning


Här kommer min första hemtentamens-uppgift från kursen i barn&ungdomslitteratur från Linnéuniversitetet.
En av mina poänger är att jag saknar beskrivning av magisk realism som en genre i kurslitteraturen, trots att så många barnböcker kan räknas som det. Speciellt bilderböcker. Och det är nog så även Linnéuniversitetet tänker. 

Uppsatsen blev iallafall godkänd, med följande anmärkning.(Anm: Källan som kritiseras är National Encyclopedin.)
Anmärkning på uppsatsen
 
"Du har skrivit fullt godkänt svar. Man kan dock diskutera ditt val av källa till magisk realism eftersom det inte är en specifik litteraturvetenskaplig referens och den är dessutom något föråldrad (1993). Det du kallar för magisk realism kan också ses som en underkategori till fantasy, något som Boglind och Nordenstam tar upp. Det är fantasyböcker som beskriver en realistisk värld men där förekommer magiska element." Mvh Anette

Uppsatsen



Barn- och ungdomslitteratur. En introduktion
Kurskod:
1LI101

HEMTENTAMEN
Ingerun Syrén Sjösvärd
650915-4362
Handledare: Anette Almgren White
Grupp: Anette





Djurberättelser, magisk realism och fantasy.


Tre fantasifulla genrer inom barnlitteratur på svenska från 1900 till nu.









Att undertrycka barnets eget väsen, och öfverfylla det med andras, det är alltjämt det pedagogiska brott, vilket utmärker äfven dem, som högt förkunna: att uppfostran endast bör utbilda barnets egen individuella natur!
Ellen Key 1900 – Barnets århundrade. [1]

Djurberättelser

Medan Nikolajeva menar att djurberättelser inte är en genre i sig[1], eftersom djuren ofta symboliserar något såsom en vän, kallar Boglind&Nordenstam djurberättelser en genre[2]. Jag har valt att gå på det senare. Djuren i de gamla fablerna framställdes som ”typer snarare än individer”[2], men när vi kommer till tidigt 1900-tal så får djuren mer egna karaktärer. Exempel på det är ”Det susar i säven” av Kenneth Grahame, och Sagan om Pelle Kanin av Beatrix Potter, och den stundtals filosofiska berättelsen om Nalle Puh(1926) [3] Djurberättelsen tappade sedan i popularitet, men kom tillbaks början på 50-talet.[2]. Då kom Pelle Svanslös av Gösta Knutsson och Klas klättermus av Thorbjørn Egner.[2] ”I dessa djurberättelser tänker och talar djuren, men berättelserna är längre” och ”det finns ett psykologiskt djup.”[2] En liknande, samtida djurberättelse som nu fallit lite i glömska är berättelsen om Katten Jaum, skriven av Gustav Sandgren. [4]
Nutida djurberättelser är ofta bilderböcker och djuren uppför sig till ofta som barn, som både kan och får klara sig själva
[5,6] . Vissa djurböcker visar istället samspelet mellan barn och vuxna. [7,8] I ”Adjö, herr Muffins” får djuret symbolisera en gammal vuxen och hur denne kan tänka om döden. I Vem-serien ” för barn mellan 0 och 3 år gestaltas starka känslor, tex i ilska i boken ”Vem är arg?” Huvudpersonerna är en katt och en nalle.

Magisk realism

I magisk realism utgår man från en realistisk värld men lägger något icke-realistiskt.[1] I barnböcker brukar det magiska inslaget uppfylla något behov hos huvudpersonen. 1901 kom ”Puttes äventyr i blåbärsskogen”, där både skogen och Pelle är realistiskt skildrad. Han vill ge sin mamma en present, och får hjälp av små blåbärs och lingonfolk. Flera av Astrid Lindgrens böcker faller inom magisk realism, exempelvis Pippi. Förutom att Pippi kan lyfta en häst, skulle det mesta kunna hända. Även Nils Karlsson pyssling har både verkliga och fantastiska inslag, och fantasin kan ses symboliskt om man så önskar. Roar Dahl har skrivit flera böcker inom magisk realism, tex ”James och jättepersikan”. James föräldrar har dött och han måste bo hos några elaka mostrar. Han önskar sig därifrån, och räddas av en gigantisk persika och några talande smådjur. I ”Fred Strid krymper” från 1972, av Inger och Lasse Sandberg, vaknar Revisor Fred Strid en morgon och upptäcker att han har blivit ett barn. När han så småningom blir vuxen igen sadlar han om till barnminister. Mer i nutid har Pija Lindenbaum gjort ett flertal bilderböcker i magisk realistisk stil. I ”Gittan och gråvargarna” är det mesta realistiskt, utom att Gittan när hon gått vilse blir tröstad av vargar. Syltmackor och oturslivet av Anna Ehring, 2010, är en till större delen realistisk ungdomsbok, om en kille med många problem. Det speciella är att han har en talande ödla som bollplank.

Fantasy

I fantasy skall hjälten eller hjältarna antingen redan befinna sig i en alternativ värld(s.k high fantasy) eller kunna ta sig till den andra världen(low fantasy), ofta med hjälp av magi. Redan på slutet av 1800-talet kom Alice i Underlandet. Alice börjar i den vanliga världen, men tar sig in i en annan värld med hjälp av en magisk dryck. Peter Pan av James Matthew Barries kom ut på svenska 1923.[1] I Peter Pans andra värld finns bland annat feer,sjöjungfrur och pirater. Både den och Mary Poppins av Pamela L.Travers(sv 1935) räknar jag som low-fantasy. I den senare får barnen följa med ”den säregna barnjungfrun Mary Poppins” till diverse underliga ställen/världar.[2] Lille Prinsen, en ”fantasifullt vemodig saga om kärlekens och konstens makt”[3] kom på svenska 1953.[3 ] Både prinsens vanliga värld och de planeter han besöker är fantasivärldar, vilket gör detta till en high-fantasy bok. 1937 skrev J.R.R Tolkien ”Bilbo – en hobbits äventyr” och sjutton år senare ”Sagan om ringen”. De utspelar sig i samma fantasivärld. Däremellan kom den första boken i serien om Narnia, Häxan och Lejonet, en low-fantasy bok, där den verkliga världen är England under andra världskriget, och fantasivärlden heter Narnia. 1997 kom ”Harry Potter” av J.K. Rowling, en low-fantasy berättelse där den andra världen existerar parallellt och stundtals behöver använda magi för att skydda den realistiska världen från påverkan. Denna bok blev en succé och bildade skola för efterföljande böcker. I ”Kyrkogårdsboken” av Neil Gaiman växer huvudpersonen upp på en kyrkogård, tillsammans med spöken. Nyutkomna i Sverige är tex Monsterskolan av Mårten Melin, bok 1 heter Förvandlingen, som kom ut 2011.[4] Dessutom läsa-själv serien ”Jakten på Jack” av Martin Olczak. Den första, Trolldom i Gamla Stan, kom också ut 2011.[4]

Litteraturförteckning
Försättsblad:
1. Ellen Key, Barnets århundrade II, Stockholm Albert Bonniers förlag, 1900. Utdrag på: http://runeberg.org/barnetsii/0006.html
Djurberättelser
1. Maria Nikolajeva. Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur, 1998, s14.
2. Ann Boglind&Anna Nordenstam. Från Fabler till Manga. Gleerups utbildning 2010, s28.
3. Lena Kjersén Edman, Barn och ungdomsböcker genom tiderna, Stockholm:Natur och kultur, 2002, s40
4. Gustav Sandgren, Katten Jaum, Stockholm:Damms Barnbibliotek, 1953
5. Sven Nordqvist, Mamma Mu städar, Stockholm:Rabén&Sjögren 1997
6. Lena och Olof Landström, Bu och Bä får besök,Stockholm:Rabén&Sjögren, 2006.
7. Lena Landström ”En flodhästsaga av 1993
8. Lillian Edvalls/Sara Gimbertssons ”Kaninen som inte ville sova” 2005


Magisk realism
1
. National Encyclopedin, Höganäs:Bra böcker 1993, magisk realism förklaring 2.


Fantasy
1. Kjersén Edman 2002, s39.
2. Kjersén Edman, 2002, s 42
3. Kjersén Edman, 2002, s 43
4
. Rabén&Sjögren http://www.rabensjogren.se




12 kommentarer:

  1. Toppen i alla fall få godkänt, verkar vara kul kurs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut, jättekul kurs. Och jag var både nervös att det faktum att jag hade skrivit lite för mycket och det med "magisk realism" skulle kunna rendera ett IG, med tanke på att det såvitt jag kunde se inte fanns nämnt i den litteratur som ingick i kursen.

      Radera
  2. Jag läser samma kurs, tycke uppgiften var lite luddig men jag lyckades få ett godkänt vilket jag inte trodde att jag skulle få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Kul att du tittade in.

      Radera
  3. Magisk dryck?? Kommer inte Alice till Underlandet genom att ramla ner i ett kaninhål? Eller har min hjärna sorterat bort något?

    Borde inte förresten Harry Potter räknas som magisk realism enligt ovanstående definition? Eller blir den fantasy i alla fall just för att magitemat är så centralt?

    Om djurberättelse är en genre eller inte beror kanske mest på vad man menar att en genre är. Men djurberättelsen kan ju i alla fall kombineras med vilken annan genre som helst. Hur lätt det är beror måhända på vilken underkategori av djurberättelse det är fråga om. Finns väl åtminstone tre uppenbara grundupplägg som skiljer sig något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Alice ramlade eller snarare hoppade ner i kaninhålet. Men väl nere hittade hon en flaska som det stod "drick mig" på som gjorde att hon krympte och kom igenom samma dörr som kaninen hade tagit. Så det beror kanske på var världen exakt började. :)

      HP är fantasy eftersom han kommer till en annan värld, low fantasy eftersom den vanliga världen också finns.

      Men magisk realism är en sorts fantasy i sig. Fast mer att det är en realistisk berättelse med något eller några enstaka konstigheter.

      Radera
    2. Det börjar väl hända konstiga saker innan hon dricker ur flaskan?

      Och att Harry kommer till en annan värld... Hm... Ja, det beror väl på vad man menar med värld. Rent konkret utspelas böckerna nästan hela tiden på Storbritannien. Wizarding world är ju inte en egen värld i samma mening som Narnia eller Elidor, utan snarare ett sammanhang av särskilda människor som finns i samma värld som vanliga muggles (även om många i båda sammanhagen gör sitt bästa för att ignorera den "värld" de inte tillhör).

      Radera
    3. Jo, den är allt lite konstig från början. Jag tror inte definitionen av när hon exakt stiger in i den andra världen är så viktig.

      Ang. HP så ja, de två världarna existerar ihop och i samma tid, så liten skillnad jmf med tex Narnia. Själv tycker jag det är en tydlig annan värld och därmed fantasy, men det står dig fritt att tycka annorlunda. :)

      Radera
  4. Jo, det blir alltid knepigt när man försöker sortera konst... eller kanske när man försöker sortera över huvud taget. Gränserna är vanligtvis inte så tydliga.

    Vad Alice gäller har jag för mig att det antyds att hon drömmer alltihop, så man kan väl säga att det börjar när hon eventuellt somnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns verkligen antydningar att det är en dröm men det är inte helt säkert. Jag föredrar att tänka att det hände på riktigt. :)

      Radera
    2. Ja, det blir ju liksom roligare så. Sedan kan man för all del tänka sig att det är både och på samma gång...

      Radera
    3. Precis. Att hon i drömmen kommer till ett annat land, men ett som finns. Det tycker jag också är kul. :)

      Radera